donderdag 7 februari 2013

Ik krijg een PEG sonde!

Gisteren is mijn mama gebeld door het Sophia ziekenhuis in Zwolle: volgende week vrijdag 15 februari is het zover!  Ik krijg dan een PEG-sonde! Voor de leken onder ons… dat is een sonde die rechtstreeks de buik/maag ingaat; ik krijg dus een gaatje in mijn buik.  

We moeten ons al om 7.15 uur melden in het ziekenhuis. Ik ben als eerste aan de beurt die dag. Dat is maar goed ook, want ik moet nuchter zijn, dus vanaf 12 uur ’s nachts mag ik geen eten meer.  

Knoop doorgehakt
Papa en mama hebben eind 2012 de knoop doorgehakt. De laatste maanden werden mijn wangetjes steeds roder van de plakkers van de neussonde en ze gingen zelfs kapot! Au! En dan moest er toch iedere keer weer een plakker overheen en genazen m’n wangen niet meer goed.

Nadelen
Papa en mama weten dat de meeste mensen/kinderen een PEG veel fijner vinden en papa en mama hebben daarmee goede ervaringen gehad bij mijn broer. Maar toch…. Ik had tot een paar maanden geleden niet veel last van de neussonde… en die narcose… en het snijden in mijn buikje… brrrr…. Reden genoeg om het maar uit te blijven stellen. Maar nu moet ik (en papa en mama) er toch aan geloven…

Voordelen
Het zal wel even wennen zijn dat ik dus ook een PEG krijg (heb ik even peg ;-)), maar de voordelen zijn er natuurlijk ook: geen plakkers meer op mijn gezicht en dus ook foto’s zonder plakkers! Wie weet krijg ik ietsiepietsie minder last van lucht in mijn buikje als mijn papa of mama dat er iedere keer uit kunnen zuigen met een spuit. Maar daar geloven ze niet zo in, hoor! Werkte ook niet bij Matt*.
O ja.. ’t is niet echt een voordeel, maar wel leuk: ik krijg een heuse stoere boxershort met een hemdje aan.. hihi! Die heb ik al van mijn tante Bea en Herma gekregen voor mijn verjaardag. Een romper aan met een PEG is niet handig. Elke keer dat gepruts met die knoopjes…

Matthias
Kijk dit is mijn broer Matthias*. Je kunt de sonde op zijn buik zien: deze noemen ze een MIC-KEY button.  Die krijg ik als de fistel in mijn buik is gevormd.



Verschil PEG en MIC-KEY
De PEG sonde zorgt ervoor dat je een fistel in je buik krijgt; een gaatje gevormd door littekenweefsel. Het slangetje zit vast aan twee schijfjes. Eentje op de buik en eentje in de buik, in de maag. Zo blijft de slang mooi op zijn plek zitten. Als deze sonde een paar maanden zo heeft gezeten, vormt er zich door het littekenweefsel een fistel (een gangetje). Ik heb helaas geen foto, maar binnenkort dus wel. Als de fistel mooi gevormd is, dan is het tijd voor een MIC-KEY.

Onder narcose (ja, balen! Wéér onder narcose!) wordt het schijfje in mijn buik verwijderd via de slokdarm en wordt de MIC-KEY geplaatst. 

Een MIC-KEY button is een voedingssonde die door de buikwand, via het al bestaande fistel in de maag geplaatst wordt.  Aan het uiteinde van de sonde zit een opblaasbare ballon. Als de sonde door de fistel is gedrukt, dan kun je de ballon vullen met water. Hierdoor blijft ie goed op zijn plek zitten. Het voordeel van de MIC-KEY is dat ie vrij makkelijk vervangen kan worden. Al hoewel.. mama zorgde ervoor dat bij Matt* bij elke controle in het ziekenhuis, de dokter (dezelfde die mij de PEG gaat plaatsen) elke keer de MIC-KEY verving. Mijn mama bakte er niet zoveel van.
 
Maar de lieve dames van de KinderThuisZorg kunnen dit waarschijnlijk ook erg goed, dus laten we ’t graag aan hun over! Elke 3 maanden moet ie sowieso vervangen worden. En in tegenstelling tot de neussonde trek ik een MIC-KEY er waarschijnlijk niet gauw uit (ha! Das ook een voordeel! ;-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten