zaterdag 19 januari 2013

Epilepsie


Papa en mama maken zich momenteel erg zorgen om mij. Meer dan anders. Ik heb namelijk sinds donderdag veel meer epileptische aanvalletjes. Wel tot 8 per uur! Ik schok dan een paar seconden en draai met m’n ogen knipperend naar boven. Mama hoopte dat het donderdag bij één dag zou blijven zoals een week geleden ik dat een dag had. Maar nu is het zaterdag en het gaat helaas maar door. Ik schrik al als papa of mama wat tegen mij zeggen. Dat maakt ze heel erg angstig.  Maandag gaan ze weer contact opnemen met de kinderneuroloog in Groningen. Hopelijk kan hij nog goede adviezen geven over de medicatie.

Medicijnen
Ik krijg al sinds een paar dagen na de geboorte het medicijn Fenobarbital. Hier heb ik het eerste anderhalf jaar heel goed op gedaan. De laatste maanden is dat minder geworden. Ik krijg steeds meer  last van schokjes, aanvalletjes… Sinds half oktober zijn we een nieuw medicijn gestart: Lamictal. Dit heeft een tijd heel goed gewerkt bij mijn broer. Alleen moet dit medicijn heel langzaam opgebouwd worden anders kan ik er een nare huidreactie van krijgen. En dan kunnen we gelijk stoppen. Maar beide medicijnen kunnen eigenlijk niet goed samen: de Fenobarbital zorgt er voor dat de lever versneld werkt en daardoor wordt de Lamictal weer te snel afgebroken. En om dus een goede werking te krijgen van de Lamictal moet het eerst naar een te hoge dosering worden opgebouwd voordat we de Fenobarbital kunnen afbouwen. En later ook de Lamictal weer naar de juiste dosering afbouwen. Snappen jullie ‘m nog? Erg moeilijk, mama hoopt ook dat ze ’t zo goed verteld…;-) Kort samengevat: overgang naar een ander medicijn is erg ingewikkeld en kan erg lang duren.

Bijna 2 jaar
Volgende week word ik 2 jaar! Leuk en bijzonder! We gaan het zeker vieren! Maar vooral mama (die data en getallen onthoudt) vindt het ook wel weer moeilijk. Matthias is namelijk maar 2 jaar geworden… en 10 maanden. Hoe zal het met mij gaan het komende jaar?  Matthias had toen hij 2 jaar werd, er al heel wat maanden op zitten in het ziekenhuis en door de epilepsie was hij al hard achteruit gegaan. Met mij gaat het gelukkig dus wel veel beter, maar die epilepsie baart papa en mama wel erg zorgen hoor. Hopen en bidden voor minder epilepsie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten